انتشارات منظومه خرد

صفحه اصلی / انتشارات / انتشارات منظومه خرد

 

 

فهرست انتشارات منظومه خِرَد

 

 

بزرگسال

نظریه انتخاب در کلاس درس

نویسنده: جاناتان سی. اروین
مترجم: منا خاطری
قیمت:۱۲۰۰۰۰ ریال
سال انتشار:چاپ دوم ۱۳۹۴ 

جانتان سی. اروین یازده سال در مقاطع راهنمایی و دبیرستان تدریس کرده‌است. او از سال 1995 عضو هیأت علمی مؤسسه‌ی ویلیام گلاسر و استاد دانشگاه لاک هاوین شد. اروین پایه‌گذار و سرپرست گروهی از دانش‌آموزان است که نظریه‌ انتخاب را آموخته‌اند و آن را در کارگاه‌های آموزشی به دیگران آموزش می‌دهند.
یادگیری هرگز متوقف نمی‌شود. آموزش‌ دادن نیز یادگیری است. آموزش شامل: آموختن مدیریت کلاس، آموختن آموزش به دانش‌آموزان با سبک‌های یادگیری متفاوت، آموختن ایجاد محیطی پر‌انگیزه برای یادگیری، آموختن روبه‌رو شدن با کوهی از کاغذ‌‌بازی‌ها و آموختن ایجاد تعادل میان زندگی خصوصی و حرفه‌ای است. برای معلمان، فراز و نشیب‌های سیر آموزشی هرگز متوقف نمی‌شود. اگر آن‌چه فیلسوف فرانسوی، ژوزف ژوبرت گفته حقیقت داشته باشد که "در آموزش دو برابر آن‌چه آموزش می‌دهیم، می‌آموزیم." این نکته نیز معنا پیدا می‌کند که معلمان دو برابر دانش‌آموزان‌شان، کامیابی و ناتوانی را تجربه می‌کنند. این کتاب برای آموزگارانی نوشته شده‌است که به دنبال موقعیت برنده- برنده در مدیریت کلاس خود و ایجاد محیط آموزشی همیار هستند که در آن دانش‌آموزان و آموزگاران هر روزه با انرژی و اشتیاق با هم روبه‌رو می‌شوند.
 
 

لحظه‌های بودن


نویسنده: ویرجینیا وولف
مترجم:مجید اسلامی
قیمت:۵۴۰۰۰ریال
سال انتشار:پاییز ۱۳۹۰


ترجمه‌ی متنی از ویرجینیا وولف آمیزه‌ای از لذت و عذاب توأم است و به مأموریتی ناممکن می‌ماند. هر جمله‌اش افسونی ابدی‌ست و روزنه‌ای به یک زیبایی ازلی... جوهر زیبایی‌ست، مثل شعر؛ شعری پر از واژه‌های ساده و آشنای دوروبر، درباره‌ی لحظه‌های جاری، حسرت‌های دیروز، و خاطره‌های ملموس.
این یک اتوبیوگرافی متعارف نیست، هدف وولف کشف لحظه است. آن هم نه هر لحظه‌ای ـ لحظه‌ی آگاهی و نگاه و سکوت... لحظه‌ی بودن.

 

 


 

در حضور دیگران

نویسنده: نغمه ثمینی
قیمت:۷۲۰۰۰ریال
سال انتشار:زمستان ۱۳۸۹


نغمه ثميني ـ نمايش‌نامه‌نويس، منتقد فيلم و تئاتر، استاد دانشکده هنرهاي زيبا ـ در فضاي هنري دوران معاصر ايران جايگاهي شاخص دارد. شايد هيچ منتقدي در ايران نتوانسته باشد مثل او اعتبار ژورناليستي را با اعتبار دانشگاهي بياميزد، و از جذابيت‌هاي هر دو حوزه استفاده کند، و از آفت‌هاشان فاصله بگيرد.
کتاب‌هايي از اين دست، رستاخيزِ کلمات‌اند. نوشته‌هاي ژورناليستي در آغاز ماه به دنيا مي‌آيند؛ ماه که به نيمه مي‌رسد، پا مي‌گذارند به دوران ميان‌سالي؛ آخر ماه، همه درجا مي‌ميرند و بسته به اقبال‌شان مي‌روند به قبرستان‌ِ آرشيوها يا کيسه‌ی زباله. خويشکاريِ اسطوره‌ايِ کتاب‌هايي مثلِ اين، باززايي و بازگشت از جهان مردگان است: انگار در صورِ اسرافيل دميده مي‌شود و کلمات از برگ‌هاي فراموش‌شده‌ي روزنامه‌ها و مجله‌هايِ ازيادرفته برمي‌خيزند و به هم مي‌پيوندند و باز زنده مي‌شوند.

 

 


 

ترجمه‌‌ی تنهایی

نویسنده: صفی یزدانیان
قیمت:۶۸۰۰۰ریال
سال انتشار: بهار ۱۳۸۹

جدال بر سر جاودانگی‌ست. شاید تصور کنیم اثری که درباره‌اش می نویسند جاودانه است و آنچه درباره‌اش می نویسند، نه، اما چه بسیار نوشته‌ها که در نامیرایی هم‌پایه اثر اصلی پیشرفته‌اند. اینک این مجموعه در پی آن است که ماندگاری برخی از نوشته ها را محک بزند.
صفی یزدانیان از سال ۱۳۸۹ به کار نوشتن درباره‌ی سینما پرداخت وکم‌و‌بیش تاکنون این کار را ادامه داده. نوشته‌های او اثر را بهانه می ‌کند تا خود اثری دیگر بیافریند. مهم نیست که قانع می‌شویم یا نه، یا هم نظر می‌شویم، یا نه. می‌توانیم این نوشته‌ها را حتی فارغ از خود فیلم‌ها دوست داشته باشیم. هم‌چنان‌که «پرواز» را فارغ از« پرنده».
 
 

صدایی زیر طاقی


نویسنده: مریم سپهری
قیمت:۳۵۰۰۰تومان
سال انتشار:زمستان ۱۳۹۰


داستان‌های مریم سپهری بیش تر متکی به زبان و فضاسازی‌ست (هم‌چنان که از یک عکاس می توان انتظار داشت.) و عکس‌هایش تامل برانگیز (هم چنان که از یک اهل ادبیات می‌توان انتظار داشت.) زبان تغزلی‌اش در این دوران غنمیتی‌ست.
خواب دیدم گم شده‌ام .سرگردانم . احساس عطش می کنم . نمی دانم در کدام شهر کویرای ام. در بازاری قدیمی پرسه می زنم و زبان مردم شهر را نمی فهم . راسته ها و حجره های سفید تو در تو ، سفید گچی طاق های ضربی ، طاق های تو در توی ضربی. تصویر مکرر لیلی در آینه‌ی دردار.....

 

 

 


 

تلنگری به ذهن

تلنگري به ذهن
نویسنده: راجر فن اک
مترجم: انوشه ضرغام
قیمت:۱۱۰۰۰۰ ریال
سال انتشار:چاپ چهارم۱۳۹۴

تلنگری به ذهن به مقوله‌ی خلاقیت می‌پردازد: خلاقیت در هنر و خلاقیت در زندگی. می‌کوشد مخاطبش را از چارچوب‌های ذهنیِ عادتی‌شده و مسیرهای امن امتحان‌پس‌داده، بیرون بکشد و به ماجراجویی وادارد.
«تلنگری به ذهن» کتابی‌ست مخصوص همه‌ی گروه‌های سنی، از نوجوانان گرفته تا کسانی که سنی ازشان گذشته. از دید نویسنده‌ی کتاب هر ذهنی به‌نوعی به تلنگر نیاز دارد!
خلاقیت امری لذت‌بخش، ضروری و در دسترس همگان است... این کتاب مبانی اصلی تفکر خلاق را ارائه می‌کند. فکر می‌کنم از آن ‌رو که جهان دائم در حال تغيير است، همه‌ی مردم نیاز به كسب مهارت‌های تفکر خلاق دارند. این مهارت‌ها باید تشویق شوند و پرورش یابند. اگر دانش‌آموز پایه‌ی سوم دبیرستان باشید یا مدیر مالی شرکت تبلیغاتی، برنامه‌نویس نرم‌افزار یا مادر خانواده، فکر می‌کنم که ایده‌های مفیدی در این کتاب بیابید.


 

 

هرگز از من مپرس


نویسنده: ناتالیا گینزبورگ
مترجم:آنتولیا شرکا
قیمت:۵۹۰۰۰ریال
سال انتشار:پاییز ۱۳۸۹
ناتالیا گینزبورگ در ایران نام شناخته‌شده‌ای‌ست، اما در این کتاب با چهره‌ی دیگری از او آشنا می‌شوید. در نگاه اول به‌نظر غریب می‌آید که کسی بخواهد با همان رویکردی درباره‌ی یک فیلم بنویسد، که درباره‌ی «پیری» یا «کودکی» یا «ایمان»...
او در این نوشته‌ها هیچ قیدی را نمی‌پذیرد: نقد می‌کند، خاطره تعریف می‌کند، عقایدش را توضیح می‌دهد...
گینزبورگ از آن مرز باشکوهی عبور می‌کند که آن سویش ادبیات ناب قرار دارد. دیگر مهم نیست نویسنده از چه می‌نویسد. قرار نیست چیز یاد بگیریم. چنان مسحور نثر و قلم نویسنده می‌شویم که چشم می‌بندیم و می‌گوییم: «برو، نمی‌دانم کجا... هر جا که دلت می‌خواهد. فقط مرا همراه ببر.»

 

 


آموزش موثر در کلاس درس

 

نویسندگان: سري‌بي دين، اليزابت راس هابل، هاوارد پيتلر، بي‌جي ستون
ترجمه و تالیف: انوشه ضرغام و گروه معلمان
قیمت:۱۲۰۰۰۰ریال
سال انتشار:۱۳۹۳

سری بی دین نایب رئیس خدمات مؤسسه پژوهش قاره ای و یادگیری مکرل است و دارای درجه دکترا در برنامه ریزی آموزشی است.
در کتاب آموزش مؤثر در کلاس درس،"حرکت از دانستن به سوی عمل‌كردن" است. برنامه‌ریزی درسی نیازمند تفکری دقیق است، به‌خصوص زمانی که هدف ،کمک به تمام دانش‌آموزان برای کسب موفقیت باشد. اطلاعات این کتاب می‌تواند به معلم‌ها و مشاوران آموزشي کمک کند تا چارچوب تفکر خود را درباره‌ی برنامه‌ریزی آموزشی طراحی کنند و آنها را از «دانستن» درباره‌ی راهبردهای آموزشی به سمت «انجام» مناسب‌تر فعالیت‌ها حرکت دهند. با این رویکرد نظام‌مند نسبت به برنامه‌ریزی، معلم‌ مي‌تواند تعهد خود را نسبت به تدریس و بهینه‌کردن فرصت‌هایی برای یادگیری دانش‌آموزان نشان ‌دهد.

 


شوق یادگیری


نویسنده: باب سولو
مترجم: گلناز فم‌تفرشی
قیمت: ۱۲۰۰۰۰ ریال
سال انتشار: چاپ دوم ۱۳۹۴


همه‌ی ما چهار نیاز اساسی داریم. نیاز به: حس تعلق و ارتباط .  قدرت یا شایستگی . آزادی . تفریح و شادی
برآورده شدن این نیازها در مدرسه و کلاس درس ضامن موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان و رفتارهای مناسب و اخلاقی‌ آن‌ها خواهد بود.
مسأله‌ی اصلی، ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان نیست زیرا به صورت فطری و طبیعی انسان‌ها تشنه‌ی یادگیری‌اند. اما مدارس هنوز هم دنبال راهکارهایی تشویقی و تنبیهی هستند تا به دانش‌آموزان انگیزه‌ بدهند. باور کنیم که زمان تغییر است. کتاب شوق یادگیری به ما یادآوری می‌کند که می‌توان در کلاس‌های درس جریانی فرهنگی ایجاد کردکه با استفاده از آن، شاهد موفقیت و شادی دانش‌آموزان باشیم.

باب سولو  سی سال است که معلم، مشاور، روان‌شناس و مدیر است. او در طول این سال‌ها  به دانش‌آموزان عادی وخاص در مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان آموزش داده و در حال حاضر مدیر مدرسه‌ای راهنمایی در ایالت ماساچوست است. باب کارگاه‌های متعددی  برای معلمان و والدین در بیش از 24 ایالت برگزار کرده است. تمرکز او در این کارگاه‌ها بر اهمیت انگیزه‌ي درونی و ایجاد شوق یادگیری در دانش‌آموزان با تکیه بر افزایش بازدهی در محیطی شاد است.

 


ویژگی‌های معلم مؤثر

 

نویسندگان: خیریه‌بیگم حائری‌زاده، لیلی محمدحسین
قیمت:۹۰۰۰۰ ریال
سال انتشار:چاپ دوم ۱۳۹۵


این کتاب با هدف بهبود کیفیت عملکرد معلمان و ایجاد فرصت‌های یادگیری برای دانش‌آموزان تهیه شده است و ممکن است منبع خوبی برای مخاطبین زیر باشد:
- معلمانی که مایل هستند با تحلیل عملکردشان و همراه با تعمق، روش کار خود را بهبود بخشند.
- رهبران آموزشی که در نظارت، همکاری و تشریک مساعی با هم ردیفان‌شان در سطح مدرسه فعال هستند.
- مدیران و سرگروه‌های آموزشی که معلمان را سرپرستی و ارزیابی می‌کنند.
- متخصصین توسعه‌ی کارکنان که برای بهبود کیفیت آموزش، دوره‌های آموزشی را طراحی و اجرا می‌کنند.
- متخصصین منابع انسانی که مسئول انتخاب، جذب و حفظ معلمان متقاضی‌ای هستند که کیفیت کارشان خوب است.
- هر گروهی که به آموزش کمک می‌کند و دغدغه‌ی موفقیت دانش‌آموزان را دارد.
چنان‌چه مایل باشید مهارت‌های معلم مؤثر را در خود پرورش دهید می‌توانید در کارگاه‌های آموزشی مؤسسه‌ی منظومه خرد شرکت کنید.

 

 


 

رفتارهای مشکل ساز: راهکارهایی برای کنترل کلاس در شرایط دشوار

نویسنده: لوئیزا لیمن

مترجم: هما توسلی

قیمت: ۸۰۰۰۰ریال

سال انتشار:۱۳۹۴

لوئیزا لیمن یک معلم حرفه‌ای‌ست که در مدارس خاص تدریس کرده است. او اکنون کتاب‌های آموزشی می‌نویسد، سخنرانی می‌کند و به معلمان مشاوره و آموزش می‌دهد.

رفتارهای مشکل‌ساز درباره‌ی مدیریت رفتارهای عادی دانش‌آموزان نیست بلکه راهکارهایی کاربردی برای مدیریت رفتارهای مشکل‌ساز ارائه می‌دهد. تدریس در کلاسی که در آن دانش‌آموزانی با مشکلات رفتاری، اجتماعی یا عاطفی درس می‌خوانند، کار ساده‌ای نیست. برنامه‌ریزی، آماده‌سازی و نظارت بر یادگیری دانش‌آموزان نیازمند تلاش و تأمل فراوان است و در کنار آن کمک به دانش‌آموزان مشکل‌ساز برای این‌که در گروه پیشرفت کنند، نیاز به مهارت دارد؛ مهارت‌هایی چون حفظ خونسردی، دادن فضا به دانش‌آموز، تأکید بر انتخاب فردی و ...

 


 

نگرشي نو در ارزشيابي


نويسنده: کتي واتروپ
مترجم:سودابه تنکابني
سال انتشار: 1395
قيمت:9000 تومان
 
پس از یک رشته تحقیقات دقیق و سال‌ها تجربه‌ی‌ کار با نمره، کتی واتروپ  سیستم ارزشیابی سنتی یا نمره‌ای را زیر سؤال می‌برد و الگوی ارزشیابی بر پایه‌ی استاندارد را جایگزین آن می‌کند. تمرکز این الگو بر میزان تسلط دانش‌آموز بر محتوای آموزشی است. نویسده‌ی این کتاب با ارائه‌ی مثال‌های ملموس از همه‌ی مقاطع آموزشی، به بررسی کاستی‌های سیستم نمره‌ای و الگوی پیشنهادی خود می‌پردازد.

 

 
 
 

 

 

پرسش هاي بنيادي


نويسندگان:جي مک‌تاي و گرنت ويگنز
مترجم:ساحل رمضاني‌تبار
سال انتشار:  ۱۳۹۶
قيمت: ۱۲۰۰۰ تومان
پرسش‌های بنیادین و درک مفهومی دو روی یک سکه‌اند و ذهن را به سوی اندیشه‌های پویایی پیش می‌برند که ارزش آموختن دارند. این پرسش‌ها وسیله‌ی تحقیق و جست‌وجو در چنین اندیشه‌های هستند. بهترین پرسش‌های بنیادین محرک تفکرند و ذاتاً ایده‌های خلاقانه را در ذهن پرورش می‌دهند. این پرسش‌ها تنها ابزاری برای فهم محتوا، مطلب و موضوع نیستند بلکه فرایندها و شیوه‌هایی آموزشی هستند که پژوهشگران و محققان آگاه به روند تحقیقات علمی مدام آن‌ها را برای خود یا همکاران‌شان مطرح می‌کنند. از این رو، پرسش‌های بنیادین محور تمام شاخه‌‌های علوم‌اند و در حوزه‌های مهارتی مانند ریاضی، زبان‌آموزی، یادگیری زبان‌‌های خارجی و حتی ورزش، به اندازه‌ی حوزه‌هایی چون علوم و تاریخ اهمیت دارند.