اهداف آموزشی و پرورشی متوسطه ۱ خِرَد

صفحه اصلی / مدارس خِرَد / متوسطه ۱/ اهداف آموزشی و پرورشی


ما معتقدیم با ایجاد محیطی امن، عاطفی و پربار و با استفاده از کادر آموزشی و پرورشی مجرب و کار آزموده می‌توانیم استعدادهای نوآموزان و دانش‌آموزان را بارور کنیم.
ما برآنیم تا محیطی پربار همراه با چالش، برای دانش‌آموزان‌مان فراهم کنیم تا آنها بتوانند توانایی های خویش را به حداکثر ممکن برسانند. امیدواریم در این محیط پربار بتوانیم متفکرانی متعهد با قابلیت یادگیری مادام‌العمر پرورش دهیم.
برنامه‌ی آموزشی و پرورشی مدرسه‌ی متوسطه ۱ به گونه‌ای طراحی شده است که قابلیت تحقق اهداف مؤسسه را داشته باشد.

۱- پرورش مهارت‌های زندگی، اخلاق و خداجویی
این مهارت ها از دوره‌ی پیش‌دبستانی آغاز می‌شوند و به تدریج گسترش می یابند، به نحوی که دانش‌آموزان در دوره‌ی متوسطه ۱ توانایی شناخت علایق و توانایی‌های خود را به دست آورند، یاد بگیرند که «چگونه یاد بگیرند»، بتوانند برنامه‌ریزی کنند و توان مدیریت بر برنامه‌ی خویش را داشته باشند. خداجویی، صداقت، مسؤولیت‌پذیری، احترام متقابل و حرمت گذاشتن به کار در تمام زمینه‌های آموزشی مورد توجه قرار می‌گیرد. اصول اخلاقی از طریق تلفیق در سایر دروس آموزش داده می‌شود.

۲- زبان انگلیسی
در دوره‌ی متوسطه ۱ کلاس ها سطح بندی می شوند. هدف این است که هر دانش آموز متناسب با توان خود پیشرفت کند. طراحی آموزشی به گونه‌ای است که آنان برای کسب مدرک PET آماده شوند.

۳-آموزش هنر
پایه‌ی هنری قوی موجب پرورش توانایی هایی همچون خلاقیت، تمرکز، حل مسئله، هماهنگی، توجه به ارزش‌ها و خویشتنداری می‌شود. آموزش هنر با توجه به این یافته‌های علمی برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود. به این ترتیب کارگاه‌های هنر فضای مناسبی برای فعالیت دانش‌آموزان ایجاد می‌کند. آموزش هنر در زمینه های نقاشی، طراحی، تئاتر، هنرهای تجسمی و موسیقی ارایه می شود.
                                                                             
۴- ورزش و حرکت
تأثیرات مثبت حرکت و ورزش بر سلامتی جسمی، روانی و یادگیری دانش آموزان به اثبات رسیده است. در دوره‌ی متوسطه ۱ علاوه بر آموزش رسمی تربیت‌بدنی یک جلسه در هفته آموزش بدن‌سازی پیش بینی شده است. مربیان کارآزموده، وجود سالن‌های ورزشی با امکانات مناسب برای رده‌های سنی دانش‌آموزان فضایی دلپذیر برای فعالیت‌های بدنی ایجاد می‌کند.

۵- ادبیات و زبان فارسی
تقویت مهارت خواندن و نوشتن، آشنایی بیشتر با آثار ادبیات کلاسیک و نو در ایران و مطالعه‌ی آثار آنان، درک مطلب و بیان برداشت‌های فردی در این آثار از اهداف آموزش این درس است.
فعالیت‌ها به گونه ای طراحی می‌شوند که دانش آموزان در بحث‌های گروهی فرصت بیان نظریات خود را داشته باشند و در ارایه‌ی معنی و مفهوم متون خوانده شده مشارکت کنند.

۶- کارگاه انشا
در این کارگاه دانش‌آموزان توصیف را در سه مرحله‌ی «توصیف ساده، پیچیده و تخیلی» می‌آموزند. این امر با تقویت حواس پنج گانه و پرورش تخیل در نوشتن صورت می‌گیرد. نوشتن یادداشت روزانه، گزارش نویسی، تحلیل پدیده‌ها، خواندن و معرفی کتاب، جزو برنامه‌های آموزشی این درس است. دانش آموزان شیوه‌ی ارزشیابی از انشای خود و سایر هم‌کلاسی‌ها را به تدریج فرا می‌گیرند.

۷- آموزش ریاضیات
دانش‌آموز نیازمند حل مسایل جالب و چالش‌برانگیز است. برنامه‌ی آموزش ریاضی از راه‌های مختلف بر آن است که ضمن جذاب کردن حل مسئله توانایی‌های دیگر دانش آموزان را پرورش دهد تا آنان توانایی‌های خویش را باور کنند. آموزش مهارت‌های پایه‌ای ریاضی، حل مسأله و تفکر خلاق از اهداف آموزش ریاضی در دوره‌ی متوسطه ۱ است.

۸- آموزش علوم
علوم با تیمی مرکب از سه مربی آموزش داده می‌شود. در این درس مهارت‌های انجام آزمایش و به کارگیری ابزار مورد نیاز، ساخت ابزار، تولید مفهوم، رسم و تحلیل نمودار تقویت می‌شود. پرورش روحیه‌ی تحقیق و کاوشگری و کاربرد مفاهیم نیز از اهداف آموزش علوم است. دانش آموزان از طریق انجام پروژه با روش تحقیق علمی آشنا می‌شوند.

 ۹- آموزش کامپیوتر
آموزش کامپیوتر به شیوه‌ای برنامه‌ریزی شده است که دانش‌آموزان بتوانند تا پایان دوره‌ی رمتوسطه ۱، ۷ مهارتICDL را فرا گیرند. در سال‌های اول و دوم دبیرستان وارد دوره‌ی تخصصی می‌شوند و در ۴ رشته‌ی گرافیک، انیمیشن، شبکه و طراحی سایت گواهینامه‌ی تخصصی دریافت می‌‌‌‌‌‍‌کنند.

۱۰- تغذیه‌
توجه به تغذیه‌ی مناسب برای نوآموزان و دانش‌آموزان علاوه بر تأثیراتی که بر رشد جسمی و روانیشان دارد آنان را آماده‌ی یادگیری می‌کند. غذای سالم و تازه طبخ شده، فضای مناسب ناهارخوری و امکانات آن باعث می‌شود که آنان اشتیاق بیشتری به صرف غذا در زمان مناسب پیدا کنند.